INCOTERMS szöveges tesztek

Teljesítés helye: az a földrajzi pont, ahol a szállítással kapcsolatos kockázat
átszáll az eladóról a vevőre.
Igaz Hamis
Egypontos klauzulák (C csoport): a költség és a kockázat eltérő földrajzi ponton száll át.
Igaz Hamis
Kétpontos klauzulák (E, F, D csoport): a költség és a kockázat ugyanazon a földrajzi ponton száll át.
Igaz Hamis

Az eladó
elérhetővé teszi az árukat a telephelyén. Ez az időszak maximális
kötelezettséget helyez a vásárlóra és minimálisat az eladóra. Az Ex Works-t
gyakran szokták használni, amikor egy kezdetleges eladási árat határozunk meg a
termékekre, bármilyen költség belekalkulálása nélkül. Az EXW azt jelenti, hogy
egy eladónak készen állnak a termékei a telephelyén az előre egyeztetett
időpontra. A vásárló kifizeti az összes szállítási költséget és végig vállalja
a felelősséget, míg a rakomány el nem jut a végső céljához. Az eladó nem tölti
fel az árukat begyűjtő kamionokra és nem készíti őket elő az exportra. Ha az
eladó mégis feltöltené, akkor azt a vásárló költségeire teszi. Ha a szerződő
felek az eladótól várják el, hogy az indulásnál feltöltse a termékeket, ő
vállalja a költségeket és a kockázatokat, akkor ezt előre és egyértelműen ki kell fejezni a szerződésben.
Egypontos vagy kétpontos (1 vagy 2-t írjon!) (
A klauzula bármely
fuvarozás esetén alkalmazható. Az eladó egyetlen kötelezettsége e kikötés
értelmében, hogy az árut saját területén rendelkezésre bocsássa. Így - hacsak a
felek másként nem állapodtak meg - nem tartozik kötelezettségei közé az sem,
hogy az árut a vevő által biztosított fuvareszközbe berakja. A vevő szervezi
meg az áru fuvarozását, és visel minden költséget és kockázatot, amint az árut
az eladó telephelyén átvette.
költségmegosztás helye: az eladó telephelye

Az eladó
tovább adja az árukat exportra készítve az első fuvarozónak a megnevezett
helyen. Az eladó fizet a szállításért és a felelősség leszáll róla, amint
átadta a termékeket a fuvarozónak.
A klauzula bármely
fuvarozás esetén alkalmazható. Az eladó köteles az árut exportra vámkezeltetni,
a vevő által megnevezett fuvarozónak vagy szállítmányozónak átadni, és az erről
szóló okmányt a vevőnek átadni. Ekkor száll át a költség- és kockázatviselés az
eladóról a vevőre.
költségmegosztás helye: a megnevezett helyen a fuvarozónak való átadás helye

Az eladónak
el kell helyezni a termékeket a hajó mellé a kinevezett kikötőben. Az eladó elő
kell készítse a termékeket az exportra. Tengeri szállításhoz megfelelő.
A klauzula vízi
fuvarozás esetén alkalmazható. E klauzula szerint az eladó akkor teljesít,
amikor az árut a behajózási kikötőben a hajó oldala mellé helyezte, és ezt
saját költségére beszerzett ún. tiszta fuvarokmánnyal igazolta. Eddig visel
minden költséget és kockázatot. A vevő feladata a hajótérfoglalás, valamint a
hajó nevéről, a rakodóhelyről és a hajóhoz fuvarozás diópontjáról az eladó
értesítése, továbbá az áru vámkezeltetése exportra.
költségmegosztás helye: a behajózási kikötőben a hajó oldala mellett a rakparton

Az eladó fel
kell töltse a termékeket a vásárló által megnevezett hajóra. A költségek és a
felelősség akkor oszlanak, amikor az áru már a fedélzeten van. Az eladónak itt
is elő kell készíteni a termékeket az exportra. A vásárló pontosan kell
megnevezze a kikötőt és a hajót, amelyre a rakomány felkerül.
Tipikus egypontos tengeri
klauzula. A költség és a kockázat átszállás helye azonos, az elhajózási
kikötőben a hajó korlátja felett. Az eladó köteles az árut saját költségére és
kockázatára berakatni a vevő által kijelölt hajó fedélzetére, s ezt okmánnyal
igazolni. A vevő köteles saját költségére hajót bérelni, vagy hajótérről
gondoskodni, s az ezzel kapcsolatos adatokról az eladót értesíteni. A vevő
visel minden költséget és kockázatot attól az időponttól kezdve, amikor az áru
a hajó korlátja felett áthalad. A késedelmes hajókiállás költségei és kockázatai
a vevőt terhelik.
A klauzula vízi
fuvarozás esetén alkalmazható. Az eladó köteles a megnevezett behajózási
kikötőben az árut saját költségére és kockázatára hajóba rakni, és ezt tiszta
fuvarokmánnyal igazolni. A vevő köteles a hajótérről gondoskodni, a hajó
nevéről, rakodóhelyéről és a hajóra szállítás időpontjáról az eladót
értesíteni, továbbá az áru hajóba rakása után minden költséget és kockázatot
viselni.
a teljesítés és kockázatmegosztás helye és ideje: a behajózási kikötőben, amikor az áru a hajó korlátján áthaladt.

Az eladó ki
kell fizesse a költségeket és a fuvarozást, hogy az áru eljuthasson a célul
kitűzött kikötőbe. Habár a kockázat a vásárlót terheli, miután az árukat a
hajóra rakodták. Csak a tengeri szállítást tartalmazza, de nem foglalja magába
az áruk biztosítását. Ezt a módszert korábban CNF néven ismerték.
A klauzula vízi fuvarozás esetén alkalmazható. E klauzulánál az eladó gondoskodik az árunak a rendeltetési kikötőbe való elfuvarozásához szükséges fuvarozási szerződés megkötéséről, e kikötőig fizeti a fuvarköltséget, de - hacsak a fuvarozó a fuvardíjjal együtt ezt is be nem szedte - a kirakás költsége nem terheli. A kockázatot ezzel szemben az eladó csak addig viseli, amíg az áru a behajózási kikötőben áthalad a hajó korlátján. Az eladónak kötelessége a rendeltetési kikötőre szóló, behajózást igazoló tiszta fuvarokmányt a vevőnek átadni.
költségmegosztás helye: a rendeltetési kikötőben a hajóban
a teljesítés és kockázatmegosztás helye és ideje: a behajózási kikötőben, amikor az áru a hajó korlátján áthaladt.

Tengeri, kétpontos
paritás. Az eladó és a vevő jogai, illetve kötelezettségei közel azonosak,
eltérés csak a biztosítási szerződés megkötése tekintetében van. A fuvarozás
kockázatai ellen a biztosítási szerződést
A klauzula vízi
fuvarozás esetén alkalmazható. E klauzula a
költségmegosztás helye: a rendeltetési kikötőben a hajóban

A költség és a kárveszély
átszállásának helye két különböző ponton van. A kockázat az első fuvarozónak
történő áruátadással száll át a vevőre, a költségeket viszont az eladó viseli a
megnevezett rendeltetési helyig.
A
költségmegosztás helye: a megnevezett rendeltetési hely

Az
eladó fizet a fuvardíjért és biztosításért a kinevezett szállítási pontig,
ezzel szemben a kockázatok átszállnak a vásárlóra az első szállító
igénybevétele után.
Az eladó a költségeket a
meghatározott helyig viseli, a kockázat akkor száll át a vevőre, amikor az
eladó ez első fuvarozónak átadja az árut. A CPT paritástól annyiban különbözik,
hogy az eladó köteles a vevő javára megkötni a szállítmánybiztosítási
szerződést.
A
költségmegosztás helye: a megnevezett rendeltetési hely

(átadás a megjelölt helyen a vevő
oldalán)
Az eladó
fizet a fuvardíjért a terminálig és az összes kockázatot viseli egészen addig,
amíg le nem pakolták a rakományt a terminálban.
Az eladó
fizet a fuvardíjért a megjelölt helyszínig és addig terheli a kockázat, míg a
termékek készen nem állnak arra, hogy a vásárló lerakódja őket.
Az eladó
felelős, hogy eljuttassa a termékeket a vásárló országába és minden költséget
vállal beleértve az importtal járó költségeket is. Ez az eljárás a maximális
kötelezettséget jelenti az eladó számára és a legkisebbet vásárló számára.
- - Határra szállítva (…
megnevezett helység) |
Az eladó köteles az árut
saját kockázatára és költségére a megnevezett határállomáson a szerződésszerű
szállítást igazoló, s a bevitelhez szükséges bizonylatokkal együtt a vevő
rendelkezésére bocsátani. A vevő köteles az átvétel után az áruval kapcsolatos
mindenfajta kockázatot viselni és minden költséget (ideértve a beviteli vámot
is) megfizetni.
A
költségmegosztás helye: a megnevezett határ vámhatár előtti területen megnevezett helye
a teljesítés és
kockázatmegosztás helye és ideje: a megnevezett határ megnevezett helyén, amikor az árut a vevő
rendelkezésére bocsátották.
- (…
megjelölt kikötő) |
Tengeri egypontos paritás.
Mind a költségviselés, mind a kárveszély az érkezési kikötőben a hajó
fedélzetén száll át a vevőre. Az eladó nem az okmányátadással teljesít, a vevő
csak akkor köteles megfizetni az ellenértéket, ha maga az áru is megérkezett a rendeltetési
kikötőbe. Amennyiben tehát az áru a tengeri fuvarozás során megsemmisül, az
eladó köteles a megsemmisült árut pótolni. Az érkezési kikötőben felmerülő
kirakási költségek minden esetben a vevőt terhelik.
A
költségmegosztás helye: a rendeltetési kikötőben a hajón
a teljesítés és
kockázatmegosztás helye és ideje: a rendeltetési kikötőben, amikor az árut a hajóban a vevő
rendelkezésére bocsátották.
- - Rakparton átadva
(vám fizetve) (… megjelölt rendeltetési kikötő) |
Mind a költség, mind a
kockázat átszállásának földrajzi pontja az érkezési kikötő rakpartja. A kirakás
költségei értelemszerűen az eladót terhelik. Az eladó a paritás értelmében akkor
teljesít, amikor az árut (elvámolva vagy elvámolatlanul) átadja a vevőnek.
Ekkor esedékes a vételár kifizetése is.
A
költségmegosztás helye: a rendeltetési kikötőben a rakparton
a teljesítés és
kockázatmegosztás helye és ideje: a rendeltetési kikötőben, amikor a rakparton az árut a vevő
rendelkezésére bocsátották.
- - Vámfizetés nélkül
leszállítva (…megnevezett rendeltetési hely) |
A vevő kötelessége, hogy
az árut saját kockázatára és költségére, elvámolva a megnevezett rendeltetési
helyen, az adásvételi szerződésben kikötött időpontban a vevő rendelkezésére
bocsássa, hogy átadja a vevőnek a szokásos fuvarokmányokat, és azokat az egyéb
okmányokat, amelyek az áru átvételéhez szükségesek. A kockázatokat mindaddig az
eladó viseli, míg kötelezettségeit nem teljesíti. A vevő visel minden költséget
és kockázatot az áru átvétele után.
A
költségmegosztás helye: az import országában a megnevezett hely
a teljesítés és
kockázatmegosztás helye és ideje: az import országában a megnevezett hely, ahol az eladó az árut a
vevő rendelkezésére bocsátja.
- - Vámfizetéssel leszállítva
(… megnevezett rendeltetési hely) |
Az eladó számára a legtöbb kockázatot és költséget jelenti. A vevő
számára ugyanakkor a belföldi ügyletkötéssel megegyező feltételeket jelent. A
DDU-hoz hasonlóan egypontos paritás, attól annyiban tér el, hogy ekkor az eladó
viseli az importáló országban a beviteli vámot és az importtal összefüggő egyéb
illetékeket is.
A
költségmegosztás helye: az importáló országban a megnevezett hely